Träna fast förkyld?

Hej!
Jag skulle vilja få tips och råd om hur jag ska göra med träningen då jag är sjuk/förkyld. Jag har kommit igång med träningen igen och det känns så himla skönt! Har ökat kondition väldigt bra men nu har blivit sjuk. Den största anledningen till att jag tränar är för att jag ska må bra och för att jag vill tappa onödiga kilon. Men det känns verkligen som att jag kommer tappa all kondition om jag bara skiter i den för att jag är sjuk? Är det så eller bryter jag bara ner kroppen om jag tränar då jag är sjuk? Jag frågar dig för att du verkar så sjukt erfaren och för att jag själv är så himla orolig för att jag ska gå upp i vikt och tappa träningen! Jätte tacksam för svar...KRAM


Svar: Om jag skulle varit i din situation så skulle jag gått ut på långa och uppfriskande promenader istället för att utsätta min kropp för hård fysisk träningen. Eller kanske ge dig ut på en cykeltur med låg ansträngning? Det är fortfarande bra träning men ger såklart inte lika mycket som en joggingtur men du måste prioritera din hälsa för träningen. Lägg märke till att du inte ska ut och röra på dig om du har feber etc. Men jag vet hur frustrerande det är att inte kunna träna när man har en otroligt stor träningsmotivation.

Anledningen till det är för att eftersom du har en infektion i kroppen, och när du tränar, så har din kropp svårt att ge tillräckligt med energi åt båda. Din träningseffekt blir väldigt låg för att din kropp prioriterar immunförsvarets kamp mot infektionen och när du väl tränar så försämrar du ditt immunförsvar vilket gör att din kropp har svårt att bli av med infektionen. Du drar ut på infektionen mer och mer alltså, den släpper aldrig

Det som faktiskt kan hända om du tränar fastän du är sjuk, du har en infektion i kroppen, så kan du drabbas av hjärtmuskel- eller hjärtsäcksinflammation. Dessa inflammationer påverkar hjärtats slag.

Hoppas du blev nöjd med svaret och skippa gymmet och gå ut på promenader istället, samt ät mycket C-vitamin som finns i grönsaker, frukt och bär!


Detta är en perfekt C-vitamin källa. Ananas och jordgubbar, mums! :D

Kommentarer
Postat av: emilia

bra råd som du gav. Var alltid försiktig vid sjukdom med att träna!



Fruktmixen ser god ut!

2011-05-28 @ 18:59:26
URL: http://espot.blogg.se/
Postat av: vonskareng

ja, det som är viktigt att tänka på är ju att inte få upp pulsen för det ger ärr på hjärtat.

2011-05-28 @ 21:11:17
URL: http://vonskareng.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0