Exaltrerad

Jag, Milen och Daniella startade upp ett fördjupningsarbete idag i psykologin där vi fick välja vilket ämne som helst. Psykisk ohälsa eller psykisk hälsa, det är frågan ska rubriken vara och jag visste exakt vad jag ville arbeta om. Något som jag brinner för, nämligen anorexia. Jag tycker dethär arbetet ska bli så otroligt roligt, att få ta reda på vad som egentligen sker i deras kroppar, hur det kommer sig att man börjar svälta sig själv och är så otroligt rädd för att gå upp i vikt.

Hittills har jag kollat mest på symptomen och jag tänkte lägga ut dem här på bloggen. Vad jag vill säga med detta är att om ni känner någon som har många av dehär symptomen så tycker jag ni ska försöka ingripa och hjälpa innan det är försent.

NÅGRA SYMPTOM FÖR ANOREXIA
  • Ägnar sig mycket åt att tänka på mat och kalorier. Ofta bestämmer man precis hur mycket man får äta och sedan hur mycket man måste motionera för att förbruka det man ätit. Överdriven motion i kombination med lite föda leder till kraftig viktminskning
  • Är hela tiden rädd för att gå upp i vikt
  • Känner sig fet, även om ens vikt är mycket lägre än den är hos andra med samma längd och i samma ålder
  • Får uppehåll i sina menstruationer
  • Isolerar sig socialt, drar sig undan kamrater, undviker fester och liknande
  • Ändrar sina matvanor
  • Börjar ibland använda läkemedel, till exempel laxermedel och vätskedrivande medel, för att gå ned i vikt
  • Framkallar ibland kräkningar för att gå ner ännu mer i vikt
  • Får förstoppning och magont
  • Får problem med att koncentrera sig
  • Får sömnsvårigheter
  • Blir lättretlig

Ni hittar källan här


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0